Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli sjuksköterska?

03 jul 2019
Hej!
Jag vill läsa till sjuksköterska och nu undrar jag om den grundläggande behörighet och den särskilda. Jag slutade gymnasiet -92 och jag gick ett yrkesprogram Hälso sjukvård. Man måste ha 2250 poäng och hur räknar jag ut detta samt hur räknar jag ut mitt meritvärde?
Madeleine

03 jul 2019

Hej Madeleine,

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Alla gymnasieprogram är 2500 poäng så det ska du ha. Läs mer om vad som ingår i grundläggande behörighet här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107. Här räknar du ut meritvärde.