Kan jag byta gymnasieprogram utan att gå om?

01 jul 2019
hej!
jag är 18 år jag läst ekonomi i år fast jag tror jag gillar mer natur beroende på de olika ämnen som finns i det. jag undra om jag kan istället gå i två an med natur lever och läsa natur fast läsa om betygen på komvux sen efter för att inte behöva gå i ett an igen eller är det ett måst att man måste börja på ettan.

02 jul 2019

Om du har gått ett tag på gymnasiet och vill byta gymnasieprogram eller gymnasieskola ska du kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på. Ni tar då reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om eller på Introduktionsprogram (IM). Läs mer om att byta gymnasieprogram här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Lycka till! /Petra, SYV