Plugga gymnasiet på distans

31 mar 2011
Hej!

Jag går just ni i årskurs ett på gymnasiet, men jag funderar starkt på att byta till distansgymnasium. Om man vill plugga utomlands efter gymnasiet, räcker distansutbildningen lika långt eller är det bättre med ett riktigt gymnasieprogram?

Tack!

Om du tror att distansstudier passar dig bättre, finns inga direkta hinder för dig att byta till en skola som erbjuder den möjligheten. Huruvida du sedan kan plugga vidare utomlands beror lite på vilket program du tänkt läsa på distans och vad du sedan tänkt läsa utomlands. Undervisning på distans ger dig samma behörighet som ett motsvarande program som läses på plats i en skola.

En sak som kan vara bra att tänka på dock är att om du vill studera utomlands kommer du träffa många nya människor, vilket kommer innebära en ganska stor omställning om du tidigare läst ensam hemma på egen hand.

Lycka till med dina planer!