Vill bli läkare eller veterinär

13 jan 2011
Jag har tänkt att söka till Lillerudsgymnasiet. Och sen efter det bli läkare, veterinär eller liknande.Men jag tror inte att det går att läsa språk där och då undrar jag Hur stor betydelse det har om man läser ett språk på gymnasiet för vidare utbildning? Är det i princip omöjligt att komma in på läkar/veterinär utbildning om man inte har läst språk?

På skolan du är intresserad blir man behörig att söka direkt till veterinärhögskolan om man väljer naturvetenskaplig inriktning och inom den individuella studieplanen väljer Fysik B.

För att läsa läkarprogrammet ska du har områdesbehörighet 13, vilket innebär att du ska ha läst Biologi B, Fysik B, Kemi B, samt Matematik D. Språk är alltså inte ett krav förutom den grundläggande. Däremot är språk meriterande och har du läst språk kan det höja ditt meritvärde, vilket kan vara bra om du inte har tillräckligt höga betyg för att komma in. Vanligtvis krävs 2.0 i snittbetyg eller 2.0 på högskoleprovet för att komma in. Är det läkare du vill bli ska du välja det naturvetenskapliga programmet och det kan vara bra att prata med skolans SYV för att få ut mesta möjliga förberedelse under din gymnasietid.