Läsa anläggning eller maskinförare

02 jan 2011
Hej jag vet inte om jag ska välja Maskin anläggning eller naturbruk inriktning maskinförare. vilket ger störst möjligheter i framtiden ? Vilket av yrkena kommer det finnas flest jobb i framtiden ? mvh Oscar

03 maj 2012

Hej Oscar!

I den nya gymnasieskolan finns inga nationella inriktningar med exakt de namnen du nämner, men det kan hända att du sett lokala profiler på någon skola. Generellt sett om du vill arbeta med anläggnings- eller skogsmaskiner kan du välja Bygg- och anläggningsprogrammet (BA), inriktning Anläggningsfordon eller Naturbruksprogrammet, inriktning Skog alternativt Lantbruk.

Båda programmen är yrkesförberedande och ger dig goda chanser till jobb efter gymnasiet.