Intagningspoäng på gymnasiet

19 sep 2010
Hej, jag vill gå på något gymnasium med affärsinriktning, men alla jag kollat på har väldigt höga intagningspoäng, finns det något som man inte behöver ha så jätte bra betyg för att komma in på?

josefine

Hej Josefine!

Jag vill påpeka att intagningspoängen bara ger en fingervisning för vilka poäng som kan komma att behövas för att komma in på gymnasieprogrammet. Poängen kan nämligen ändras från år till år beroende på programmet popularitet och med vilka poäng de som är intresserad av programmet söker med. Här kan du läsa mer om intagningapoäng.

På vår sajt har vi en funktion där du kan räkna ut ditt meritvärde. Efter att du gjort detta kan du därefter göra en sökning på program som har lägre eller samma poäng, respektive högre eller samma poäng. men tänk på att en skolas intagningspoäng kan förändras och du din möjlighet att komma in på ett program med högre intagnngspoäng än du har faktiskt finns. Du ska framföralt söka till en utbildning du är intresserad av!

Lycka till med dina studier!

Linda på Gymnasium.se