Hur blir jag tandsköterska?

17 jun 2010
Hejsan!

Jag är medlem på eran sida. jag har ganska många frågor. För det första vet jag inte riktigt om det är rätt ifall en 15 åring är medlem också.

Men jag var ganska nyfiken och ville ställa frågor inför gymnasiet som jag ska börja efter 1 år, när jag har läst ut 9:an.

Jag undrar vilken linje man ska ta om man vill bli tandsköterska? hur många poäng man ska ha? hur länge man ska läsa för att bli tandsköterska? är det svårt att bli det? vilken stad ska man läsa i?
Jag är tacksam ifall ni svarar så snart som möjligt!

Hejsan!

Självklart kan du vara medlem på vår sida och det är bra att du är ute i så god tid med att fundera på ditt gymnasieval. Som medlem på sajten kan du spara dina sökningar på din profil och samla de skolor som du är intresserad av at börja på. Du kan också göra en intresseanmälan får att få mer information om programmen på skolorna du gillar. Välkommen!

Om du är intresserad av att bli tandsköterska kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet och Omvårdnadsprogrammet för att få veta  vad din utbildning kommer att handla om.

Vilka poäng du behöver för att komma in på dessa gymnasieprogram beror på hur många som söker till programmet, liksom på hur höga poäng de som söker har. Genom att titta på lägsta intagningspoäng kan man få ett hum om vilka poäng som kan behövas. Dessa poäng kan ändå ändras från år till år. Läs om intagningspoäng. Intagningspoängen har vi lagt upp i faktarutan som finns ovanför varje beskrivning av ett program.

Vilken stad du ska läsa i beror på om utbildningen du söker finns i din hemkommun eller inte. Läs mer om att söka skola i annan kommun än sin egen.

För att bli tandsköterska måste du läsa en påbyggnadsutbildning efter gymnasiet. Här kan du läsa om vidareutbildningar för att bli tandsköterska.

För att ta reda på om det är svårt att klara av programmen, skulle jag föreslå att du besöker skolan, kanske på ett öppet hus, och pratar med eleverna där. I vår kalender kan du se skolor som har öppet hus.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Linda på Gymnasium.se