Hur fungerar reservantagningen till gymnasiet?

26 jun 2019
Hej!

Nu är det så att jag fick veta att jag ligger 2,5 poäng ifrån det gymnasiet jag vill studeras hos. Detta har fört en stor oro för mig sen senaste tiden eftersom jag verkligen vill komma in på gymnasiet. Fick höra för ett tag sen att ifall man inte har antagningspoängen till det gymnasiet som man inte behörig till, så kan man söka till reservantagningen. Hur funkar det? Och när kan man söka det?

Mvh Josef

27 jun 2019

Hej Josef,

Har du fått ditt antagningsbesked? Om det är så att du har fått beskedet och ligger 2,5 poäng från antagningsgränsen så har du fortfarande en chans eftersom du då borde ha blivit placerad som reserv. Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då. Om du har tackat ja till att stå kvar som reserv till ett högre alternativ kommer du automatiskt placeras på det högre valet så fort det blir en ledig plats.

Om du inte har fått ditt antagningsbesked än så få du vänta på det och se vad resultatet blir. Antagningsgränsen är inte fast, utan varierar från år till år så isåfall är det inte säkert att du är 2,5 poäng från antagningsgränsen. Här kan du läsa mer om hur antagningen fungerar: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.