Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra om jag inte är behörig till gymnasiet?

25 jun 2019
Hej!
Jag heter Vanessa och jag har slutat nian.
Hade icke godkänt i kärnämnen som engelska och svenska, vilket är nödvändigt för att komma in på gymnasiet. Därför vet jag inte riktigt vad som kommer att hända nu. Vet inte vad jag ska göra?
Har hört att det finns skolor som hjälper en att komplettera eller åtminstone få godkänt i dom ämnena som behövs för att komma in på gymnasium.
Snälla hjälp mig, för att jag har ingen aning om vad jag ska göra!

26 jun 2019

Hej Vanessa,

Du måste kontakta din studie-och yrkesvägledare eller rektor i din grundskola så fort som möjligt. De borde ha hjälpt dig att söka till Introduktionsprogrammet som är ett program för dig som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram. Alla hemkommuner är skyldiga att erbjuda elever utan gymnasiebehörighet att gå ett Introduktionsprogram. På ett introduktionsprogram kan du anpassa studieplanen efter dina behov  tillsammans med läraren som tar fram en plan för din gymnasieutbildning.

Skulle det vara så att du inte får tag på din studie-och yrkesvägledare eller rektor så kan du själv kontakta gymnasieantagningen i din kommun och be dem om hjälp. Här kan du hitta kontaktuppgifter till alla antagningskanslier/gymnasieantagningar i Sverige: https://antagningskanslier.se/. Det kommer att lösa sig bara du pratar med någon som kan hjälpa dig så försök att göra det så fort du kan.