Hur fungerar reservantagningen?

15 jun 2019
Hej SYV,

Jag har sällt en fråga till er den 12 juni angående om man går sommarskola för att höja sitt betyg i matte och fick fick frågan besvarad. Men nu har jag en till fråga som jag hoppas att få svar på...
Ni säger att jag blir antagen till gymnasiet via reservantsgnignen så jag undrar nu om man jag tex har som första val samhällsvetenskapsprogrammet eller teknik och det är låt oss säga 15-20 platser kvar blir jag då antagen till programmet eller hur funkar det?
Tack från en orolig sökande

17 jun 2019

Välkommen tillbaka hit! I reservantagningen tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. Precis som i den vanliga antagningen kan du inte vara säker på att komma in eller inte. Det finns en turordning (kö) som kommer att följas och den är återigen baserad på dina betyg. Processen kan se lite olika ut beroende på vilken kommun man bor i så därför är det viktigt att du kollar upp hur detta kommer att gå till med ditt eget antagningskansli (gymnasieantagning). Här kan du läsa om hur antagningen fungerar (generellt): https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.