Varför är mitt svenska betyg inte med på betyget?

13 jun 2019
Jag går i nian och har precis haft avslutning. När jag fick tillbaks mina betyg så såg jag att mitt Svenska betyg saknades. Jag har frågat min svenska lärare och hon sa att jag hade över godkänt dvs minst E. Jag har även modersmål i persiska som jag har B i. Med tanke på att man bara får ha X antal ämnen som man får betyg i, har ni tagit bort Svenska då det är mindre merit än persiska dvs mitt modersmål? Så att man inte råkar räkna in det i sin slutliga merit?
Eller kan min svenska lärare ha sagt felaktig information till mig och satt ett F?

Samt en till fråga när jag ändå är på gång, finns det någon chans att jag kan byta gymnasium eller måste jag vänta tills jag börjar mitt andra gymnasium för att kunna byta?
Har du några tips på hur jag ska gå till väga?

Tack för svar, mvh Parmida

14 jun 2019

Hej Parmida,

Ditt svenska betyg ska stå med oavsett om det skulle ha blivit ett F. Något måste blivit fel med ditt betyg så du måste prata med den person som sammanställt betygen så att de kan rätta till det. Fråga din rektor om detta så får du hjälp.

Det kan vara möjligt att byta gymnasium men det hänger bland annat på att det ska finnas en ledig plats på det gymnasium som du vill byta till. Så du kan kontakta gymnasiet du vill gå istället och fråga dem om det finns en ledig plats och ifall de kan ta emot dig. Här kan du läsa mer om hur byten fungerar: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.