Vad krävs för att bli sjuksköterska?

13 jun 2019
Hej jag heter gulsara jag ska börja 8an jag ville bara undra hur mycket poäng behöver man för att bli sjuksköterska?

13 jun 2019

Hej Gulsara,

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Antagningspoängen till Sjuksköterskeutbildning varierar beroende på skola, termin och ort. Du kan söka på antagningsstatistiken på UHR.se för att få en uppfattning om hur de ser ut på de orter som du kan tänka dig att gå programmet. Men det viktigaste just nu i åttan är kanske att du funderar på vilket gymnasieprogram du vill gå och att du tänker på att välja ett program där du kan få rätt behörighet. Här kan du läsa mer om yrket sjuksköterska: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukskoterska-11189.