Jag vill arbeta som konstnär

05 jun 2010
Jo, jag har en fråga om en gymnasielinje. Jag är väldigt kreativ och målar många tavlor och skissar, tecknar och colorerar. Och jag skulle jätte gärna tänka mig att bli konstnär när jag blir stor. Men vilken linje ska man ta? Bild och formgivning? Jag skulle gärna vilja gå på allé i hallsberg, skule det finnas något för mig där?? Om inte så vart i sverige skulle vara bäst för mig att gå? eller i närke?
Och om man går något sådant sen, vad kan man utbilda sig vidare till sedan??
Skulle vara tacksam om man fick svar på dem här frågorna :)

Hej!

Det Estetiska programmet (ES), inriktning Bild och formgivning verkar vara något för dig!

Här kan du läsa mer om Estetiska programmet och vilka yrken och studier det leder till

Här hittar du gymansieskolor som erbjuder ES

Resultatet kan du avgränsa till orter i Sverige för att hitta en program i närheten av där du bor.

Här hittar du gymansieskolor som erbjuder ämnen inom Bild och formgivning

Det estetiska programmet förbereder dig inför vidare studier på folkhögskola, högskola eller universitet. Vad du bör tänka på är om vidareutbildningen du söker kräver en specifik områdesbehörighet. Det betyder att du måste ha läst vissa kurser på gymnasiet för att få söka till utbildningen på högskolan / universitetet.

Här kan du läsa om områdesbehörighet

Lycka till!

Med vänlig hälsning