Är det möjligt att byta gymnasieprogram utan att gå om?

03 jun 2019
Hej!
Har gått klart andra året i teknikprogrammet men vill inte fortsätta med den linjen, undrar om jag kan byta och bara börja om andra året i samhällprogrammet? Är det möjligt eller måste jag börja om från början?
//Samar

04 jun 2019

Hej Samar,

Det kan vara möjligt att byta utan att behöva gå om man jag kan tyvärr inte svara på hur det kommer bli i ditt fall. Du kan gå till din studie-och yrkesvägledare i din skola så får du hjälp med att reda ut om det kan bli möjligt att byta utan att gå om. Men för att det ska finnas en möjlighet att byta så måste skolan du vill byta till ha en ledig plats så det kan vara bra att kolla det först. Du kan läsa mer om byten här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.