Sök utbildning 👉

Hur kan jag ändra gymnasievalet?

31 maj 2019
Hej, jag har gjort omval för ett tag sen men inser nu att jag vill gå på el ist, hur ska jag göra för att byta?? Måste jag gå i de jag kommer in i först sen byta efter de eller hur tar man sig till väga?

03 jun 2019

Eftersom ansökningsperioden är över kan du inte ändra dina val utan att hamna längst ner i kön till reservplatser. Men om du vill kan du kontakta gymnasieantagningen i din kommun och kolla om du kan göra en sen anmälan. Fråga då om vilka regler som gäller för oftast innebär det att du inte är med i den vanliga antagningen och bara kan erbjudas en plats om det råkar bli en plats ledig efter den slutgiltiga antagningen är över. Du kan även höra av dig direkt till skolan du vill byta till och fråga om det finns lediga platser där. Läs mer om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.