Sök utbildning 👉

Ska jag byta gymnasieprogram?

29 maj 2019
Hej!

Jag går nu i första året gymnasiet men får redan sommarlov nu om 2 veckor.
Jag vill byta gymnasie och program och då måste jag gå om ett helt år och det förstår jag.Jag har redan sökt men jag har ett problem.Jag är fortfarande osäker? liksom tänk om jag börjar den nya skolan eftersommarlovet men ångrar mig redan om 2 eller första månaden under skolgången?! vad händer då kan jag fortfarande börja den gamla skolan fast än jag har skrivit ut mig? då menar jag att jag börjar med samma klass som nu alltså att jag fortsätter med min gamla klass åk 2? eller måste jag gå om ett helt år fast än jag har gått i samma skola och program?
Jag vet inte vad jag ska göra och allt känns så tajt och komplicerad.Jag tvekar och vet inte riktigt om jag vill sluta eller icke.Jag vill båda två!!!
Hjälp!

30 maj 2019

Det låter som att du behöver hjälp att tänka igenom ditt beslut och då är det till din studie-och yrkesvägledare i skolan som du ska gå. Ni kan tillsammans försöka reda ut din situation. Det är bra att vara helt klar över man man hoppas på att få ut av ett byte innan man genomför det. Din gamla skola kan inte garantera en plats om du skulle vilja komma tillbaka efter att du har skrivit ut dig. Här kan du läsa lite mer om hur byten fungerar i allmänhet men det är som sagt viktigt att du går till din studie-och yrkesvägledare.