👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram igen?

18 maj 2019
Hej
Jag valde först ekonomi och sedan efter några veckor bytte jag till natur. Nu när snart ettan är slut så känner jag att jag hade gjort fel att bytte från ekonomi. Skulle jag kunna då att börja tvåan i ekonomi och läsa kursarna företagekonomi,marknadföring och psykologi under tvåan bredvid andra ämnen?
Skulle jag kunna göra något prov på dessa ämnen så ifall om får godkänd så skulle jag börja tvåan i ekonomi som dem andra.?

mvh
Flash jr

20 maj 2019

Det är möjligt att det går att byta och komma ikapp det som du har missat men bara skolorna som det gäller kan svara på det. För det första måste det finnas en ledig plats på skolan och programmet du vill byta till så du kan börja med att kolla det. Sedan kan du kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på så att du får hjälp att fundera på hur du ska lösa din situation. Ni kan sedan tillsammans kolla med den andra skolan (om det gäller en annan skola) och reda ut om det finns möjligheter frö dig att komma ikapp så att du inte behöver gå om.

Läs mer om byten här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.