Spelar det någon roll vilken gymnasieskola man går?

16 maj 2019
Hej!
När man är klar med gymnasium och ska söka till universitet. Spelar det någon roll på vilket gymnasium man studerade på eller det bara poängen som man får efter varje kurs som påverkar? Alltså påverkar chansen att man bli accepterad till ett viss universitet.

17 maj 2019

Nej, det spelar ingen roll vilken skola man gick på. Det är två saker som är viktiga när du söker till högskola. En är behörigheten och an annan är meritvärdet. Behörigheten till olika högskoleprogram varierar så kolla upp den för de program eller kurser som du är intresserad av. Behörighet handlar om vilka gymnasiekurser man läst. Så länge du har läst de kurser som krävs för att få gå utbildningen så kan du söka den. När man söker till högskoleutbildningar konkurrerar man om platserna med sitt meritvärde/snittbetyg. Du kan läsa mer om högskolebehörighet här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.