👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur fungerar gymnasieantagningen?

15 maj 2019
Hej!

Jag har en fråga ang de som blir reserver, om man nu skulle bli en reserv för en skola skulle man då kunna tacka nej till de och sedan komma direkt in på skolan man har valt som 2:a handsval? Har man liksom en "reserverad" plats på sitt andra val då?

16 maj 2019

Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då. Du behöver alltså inte tacka nej till en reservplats för att bli antagen på de lägre alternativen, men vill du inte längre ha en chans att komma in på det första alternativet kan du tacka nej till det.

Lycka till!