👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag fastighetsmäklare?

11 maj 2019
Hej! Jag är en 15 åring tjej som har ett par frågor ang min framtida utbildning. Det är nämligen som så att jag jättegärna vill bli mäklare, har därav lite funderingar ang hur man blir det.
-Behöver man vara bra på matte?
-Kan jag ta ekonomi juridik linjen på gymnasiet?
-Hur länge pluggar man?

Mvh Maria

13 maj 2019

Hej Maria,

Vad roligt att du vill bli mäklare! Det finns olika typer av mäklare men om du menar fastighetsmäklare så är behörigheten till det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Du behöver kanske inte vara jättebra på matte men du måste klara matte 3. Du kan få behörigheten från Ekonomiprogrammets båda inriktningar men om du väljer juridikinriktningen måste du välja till matte 3. Fastighetsmäklarprogrammet på högskola tar 3 år. Du kan läsa lite mer om yrket här.