👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag gå om jag vill bli författare?

07 maj 2019
Vilken linje ska jag gå om jag vill bli författare?

08 maj 2019

Vad roligt att du är intresserad av att bli författare! Du är inte tvungen att välja något speciellt gymnasieprogram om du vill bli författare, det går bra med vilket som helst. Men det kan ju vara bra att välja ett program som passar ditt intresse så bra som möjligt. Det Humanistiska programmet med inriktning kultur har en kurs i litteratur. Annars så har alla de högskoleförberedande programmen lika mycket svenska.

Så det är inget program som har fokus på skönlitterärt skrivande. Men när du är klar med gymnasiet har du fler möjligheter att ägna dig mer åt författarskap genom att gå olika kurser på högskola eller folkhögskola.