👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur söker jag in till en ny gymnasieskola?

03 maj 2019
Hej!

Jag har tänkt att byta gymnasieskola, just nu går jag i 1:an och har tänkt att byta under sommarlovet precis innan jag börjar 2:an. Då undrar jag om jag ansöker med 1:ans betyg eller 9:ans.

05 maj 2019

Vill du söka till åk 1 på den nya skolan? Isåfall söker du med betygen från 9:an precis som när du sökte till gymnasiet förra gången. Om du istället vill fortsätta på åk 2 (om det är möjligt) så kontaktar du skolan och frågar om de har lediga platser på det program du vill gå. Du tas då in ifall skolan har möjlighet att ta emot dig.

Det kan vara en bra idé att diskutera saken med din studie-och yrkesvägledare innan du tar ett beslut om vad du ska göra. Läs gärna mer om hur det fungerar att byta gymnasieskola här.