Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli advokat?

01 maj 2019
Hej, om man går vård och omsorg, men att man kom in i ettan med 3 F i kärnämnena, och att man i slutet på ettan har blivit godkänd i matte grund och svenska grund, men inte engelska grund. och sedan i 2an får läsa 1ans svenska och 1ans matte. Ska man då plugga på komvux 2ans matte, 2ans svenska och engelska grund och engelska 1&2. Kan man efter det vidare utbilda sig till advokat? Och hur går man tillväga?

02 maj 2019

Du behöver prata med din skola om vad som gäller för dig. Det verkar som du har någon form av individuell plan, kanske som en del av ett Introduktionsprogram? Jag kan därför inte svara på hur just din studieplan ser ut. Det ska din skola göra tydligt för dig så ta kontakt med en studie-och yrkesvägledare i din skola så kan ni se över hur din studieplan ser ut och sedan planera för hur du ska fortsätta efter gymnasiet.

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. För juristprogrammet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Det får man inte på Vård-och omsorgsprogrammet så då läser du in dessa kurser på Komvux efter gymnasiet.