👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad händer om jag inte kommer in på gymnasieprogrammet jag vill gå?

23 apr 2019
Hej! Jag vill komma in i natur men ligger på 160 i merit. Mitt mål är 220 men jag är osäker om det är försent eller inte, jag är livrädd att jag inte kommer att komma in eftersom att natur är det ända jag kan tänka mig att börja i. Vad händer om jag inte kommer in i natur någonstans? Har jag chansen att fixa det eller är det försent? Jag är osäker om mitt slutbetyg kommer att bli bra

24 apr 2019

Det är ganska mycket du vill höja och om det är möjligt eller inte beror på hur länge du har kvar av grundskolan nu, hur många kurser du har kvar att få betyg i. Prata med din studie-och yrkesvägledare eller en lärare på din skola om det så kan de förklarar hur det ser ut för dig.

När du söker till gymnasieskolan är det viktigt att du söker till flera alternativ så att du vet att du kan komma in någonstans. Om man inte kommer in på något av de valen man gjort så måste man vara med i reservantagningen. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val.

Det betyder att man inte har så stor chans att välja vilket program och vilken skola man vill gå om man inte kommit in på något av sina gymnasieval. Därför är det alltid bäst att ha med så många och så realistiska alternativ som möjligt när man söker, även om det innebär att du också måste söka till program eller skolor som du helst inte vill gå.

Tänk på att olika skolor har olika antagningspoäng. Du kan alltså i förväg kolla upp vilka skolor som du tror att du kan ha en chans att komma in på. Det kan du göra här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.