👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket program passar om jag vill bli inredningsarkitekt?

04 apr 2019
Hej, jag har börjat fundera på utbildning då jag gå sista terminen i åk 8. Och min dröm är att bli inredningsarkitekt men jag undrar vilken linje ska man välja för att komma dit?
Mvh Lina

05 apr 2019

Hej Lina,

För inredningsarkitekt yrket kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program och även om yrkesprogram om du väljer till det. Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera.

Det Estetiska programmet eller Teknikprogrammet kanske skulle vara intressanta för dig. Men det är inte något program som du måste gå så du kan välja det som du tror kommer intressera dig mest. Det kan vara bra att du oavsett vilket program du väljer lägger tid på att utveckla din konstnärliga förmåga så att du är beredd på de arbetsprover som kan komma.