Hur blir jag sjuksköterska efter Estetiska programmet?

26 mar 2019
Hej

Jag funderar att plugga till sjuksköterska men jag har gått på estetiska programmet vilket innebär att jag inte ha erfarenhet inom vård och har behörighet att söka till sjuksköterska. Kräv det att man ska ha erfarenhet eller är det bättre att plugg till undersköterska och sedan till sjuksköterska?

Teresia

26 mar 2019

Hej Teresia,

Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så länge du uppfyller den här behörigheten kan du söka. Att vara undersköterska eller ha erfarenhet kommer inte att spela roll så du behöver inte tänka på det. Du kan läsa in de kurser du saknar på Komvux/vuxenutbildningen så att du blir behörig.

Lycka till!