Får jag gå om ett år på gymnasiet?

21 mar 2019
Hej!
Jag pluggar natur o går färsta året, jag klarar mina kurser precis och känner att jag är efter pga att jag bytte skola sent. Finns det någon möjlighet för mig att gå om ettan med 03-or?

21 mar 2019

Du ska prata med din rektor om du känner att du har en anledning att gå om en klass eller få mer hjälp. Du kommer dock inte att få gå om ifall du inte har f i flera ämnen. Om du däremot har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret. Du kan läsa mer om detta här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051. Om du själv vill välja att gå om ett år så kan du söka in från åk 1 igen. Prata med din studie-och yrkesvägledare innan du bestämmer dig.