👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå ett yrkesprogram och sedan gå högskola?

19 mar 2019
Hej !
Mitt mål är att gå en rolig linje på något gymnasium och få behörigheten som man måste ha för att komma in på kurator eller psykologhögskolan. Sedan vill jag jobba ungefär ett år för att få in lite pengar tex genom arbete med barn, kanske på en förskola. Jag skulle även vilja vara danslärare och ha kurser nån gång i veckan. Sedan är själva huvudmålet att få arbete som psykolog eller kurator. Jag har sett på tidigare frågor att ni rekommenderar samhälle- beteendeinriktning. Jag skulle vilja gå ett yrkesförberedande program och lägga till kurser för att bli högskoleförberedande eftersom det verkar roligare och mer lärorikt då man har praktik. Jag väljer mellan barn och fritid och vård och omsorg. Om jag till exempel ska ta nått år innan jag går i psykologhögskola skulle jag hellre jobba på förskola än tex äldreomsorg. Vård och omsorg funderar jag på eftersom att den finns i min stad, de läser psykologi och mycket beteendevetenskap , det dåliga med den linjen är att det är mycket praktik inom det som jag inte är intresserad av såsom äldreomsorg och sjukhus. Jag har även hört mycket snack om vilka som ska gå i denna linje i min stad och att det nästan alltid är stökiga elever där. Barn och fritid vill jag gå eftersom att jag vill jobba på förskola nått år emellan gymnasiet och högskola. Jag kommer även gilla praktiken, jag har även läst att man kan få lägga till dans och bild men jag vet inte om det stämmer. Det dåliga med barn och fritid är att skolan ligger långt bort och jag tvingas pendla eller flytta. En nackdel är att psykologi, juridik och filosofi är inte med i linjen. Jag vet att för att bli psykolog krävs mer än vad linjerna erbjuder. Mina frågor är alltså: Kommer jag ha möjlighet att kunna få behörigheten för psykologhögskola genom yrkesförberedande linje?, Vilken linje tycker du jag ska välja baserat på mina mål?, kommer jag kunna lägga till dans,bild,psykologi eller juridik om jag går barn och fritid? Vad krävs för att komma in på tex socionom linjen eller psykolog linjen och kommer det gå att få in dessa utan att plugga extra kurser senare på tex komvux?

Mvh Emma

20 mar 2019

Hej Emma,

Vad bra att du har tänkt över ditt val! För att bli behörig till psykologprogrammet och socionomprogrammet på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande program. Vill du gå ett yrkesprogram kan du alltid välja att lägga till grundläggande behörighet. På Vård-och omsorgsprogrammet och Barn-och fritidsprogrammet läser man Samhällskunskap 1a1+1a2 men inte Matte 2. Därför måste du kolla med skolan/skolorna du funderar på att välja att det är möjligt för dig att lägga till matte 2 där. Så länge det är möjligt och du får alla dessa kurser så har du behörigheten för att söka till både psykolog och socionomprogrammet.

Det spelar ingen roll vilket program du väljer så länge du får behörigheten men eftersom utbildningarna du vill söka på högskola ofta kräver ganska höga betyg (antagningspoäng kan man söka på till exempel på UHR.se) är det bra om du väljer de program du är mest motiverad och intresserad av att gå. Det blir svårt för dig att lägga till dans,bild,psykologi eller juridik på något av programmen eftersom du redan kommer ha den grundläggande behörigheten och matten att lägga till.