Hur fungerar gymnasieantagningen?

21 jan 2019
Hej jag förstår inte hur betygen räknas från nästa termin eftersom man söker nu. Tas de nya betygen i räkning i efterhand? dvs kan man höja sin chans att komma in med vårbetygen?
Mvh

rahima

22 jan 2019

Hej Rahima,

Första sökperioden som är öppen nu är preliminär och det är också ditt antagningsbesked. Du kommer alltså inte att komma in på detta första val och på ditt höstbetyg. När det blir dags för den slutgiltiga antagningen till gymnasiet kommer antagningen baseras på grundval av slutbetyget från årskurs nio. Och i början av juli kommer den slutgiltiga antagningen skickas hem till dig. Läs mer om hur antagningen går till här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.