Hur höga betyg måste jag ha?

09 jan 2019
Hej!
Jag går på VO2 och mina betyg är mellan B och A. Om jag läser behöriga ämnen på Komvux fysik 2, kemi 2, bialogi2 och matte 4 ( kan man ta matte 3b efter 2a och sedan matte 4 ? ) Ska man få A oxå på behöriga ämnen eller spelar det inte roll? . Sista fråga är om man har behöriga ämnen och sina betyg på gymansina är inte A på alla ämnen, hjälper högskoleprov om man får 1.8 eller inte ?

10 jan 2019

Vilka betyg och kurser du behöver beror helt på vad det är du vill söka till på högskolan. Kolla upp behörigheten för det program/kurs du vill söka först. Sedan kan du kolla upp antagningsstatistiken för det programmet/kursen. Det kan man göra på bland annat UHR.se. När du vet behörigheten och vad den lägsta antagningsgränsen är för det du vill söka kan du gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och så kan ni tillsammans planera för hur du ska nå ditt mål.

Här kan du läsa om behörighet för högskola och universitet i allmänhet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.