Måste jag gå om kurser när jag byter gymnasium?

08 jan 2019
Hej, har ytterligare en fråga angående byte av linje i tvåan. Som sagt läser jag nu NB med exempelvis ma1a, ma2a osv. Om jag nu söker till gymnasiet på nytt så läste jag att det då är 9ans betyg som gäller. Men de ämnen jag har betyg i från 1.an och ena halvan av tvåan, kommer inte de räknas in för att jag ska slippa läsa om vissa ämnen? Liksom, behöver jag då läsa för exempel matte igen då SAM exempelvis läst ma1b, matte2b osv vilket jag inte gjort? Tacksam för svar!

09 jan 2019

När du söker till åk 1 igen söker du med dina betyg från nian, även om du har betyg från gymnasiet och du konkurrerar om platser med niorna som söker i år. En elev som byter program kan ta med kurser från sin gamla studieväg om de ingår i det nya programmet. Om de inte göra det så kan man göra på lite olika sätt. Det är skolans rektor som bedömer det så jag kan tyvärr inte svara på det. Om man inte vill läsa om kurser så måste det finnas andra kurser som man kan ersätta dessa med så att man inte får problem med sitt CSN. Man måste ju studera på heltid för att få CSN. Det är alltså med din nya skolas rektor som du måste lösa de här frågorna.