Vad är nackdelarna med frisök?

03 jan 2019

Vi bor i Stockholm. Min son är erbjuden att gå hockeygymnasium i Borlänge efter en sportslig uttagning. Klubben har samarbete med den kommunala skolan och då är det frisök som gäller. Vi är medvetna om att vi inte kan välja utbildning helt fritt. Min fråga är däremot om skolpengen följer med min son? Finns det några andra problem som kan uppstå mellan hemkommun och utbildningskommun?

/Fredrik

04 jan 2019

Hej Fredrik,

Frisök innebär att hemkommunen är skyldig att betala interkommunal ersättning och stå för dagliga resor. Eleven har dock inte rätt till inackorderingsbidrag. Här kan du läsa mer om reglerna vid frisök: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495. Det största problemet är kanske just det att man måste göra frisök och att det minskar chanserna att komma in. Men i övrigt så ska det inte vara ett problem att gå gymnasiet i en annan kommun.