Hur blir man barnläkare?

29 dec 2018
Hej, går i niondeklass och vill bli barnläkare men jag har många frågor snäll skulle du/ni kunna svara på dem. Hur blir man barnläkare? Hur lång är utbildningen?
Hur mycket meridpoäng behöver man? Måste man ha A på något speciellt ämne osv...

31 dec 2018

För att bli barnläkare måste du först utbilda dig till läkare på universitet/högskola. Den utbildningen är 5,5 år lång. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.

Efter läkarutbildningen måste man genomföra och bli godkänd på Allmäntjänstgöringen, AT, som ligger mellan 18-21 månader. Efter AT gör man ett prov och det ger en läkarlegitimation. Efter hela denna utbildning och AT kan man specilalisera sig i ett visst område, t.ex. kirurgi, barnläkare osv. Specialtutbildningen är ytterligare 5 år lång men görs i kombination med anställning och jobb. Här kan du läsa mer om läkaryrket och hur man kan utbilda sig: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/lakare-11129