Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

01 dec 2018
Hej! Jag har vääääärldens besluts ångest gällande gymnasievalet. Det står mellan natur-Sam eller Ekonomi-Jur. Tidigare hade jag en önskan att bli läkare och hade därför tänkt gå natur. Nu är jag däremot inte lika sugen på det men vet inte alls vad jag vill bli.
Jag har relativt lätt för mig i skolan, eller är egentligen bara väldigt ambitiös och mån om mina betyg. Har A/B i alla ämnen. Däremot har jag inget intresse i Fysik/Kemi utan skulle i såfall endast gå natur för att det är den bredaste utbildningen till framtiden. Jag tycker även att tillvalen ex retorik verkar kul. Sedan är jag mer intresserad av samhälls ämnena än natur ämnena.
Ekonomi däremot känns som en mycket enklare val. Av de jag har hört är det främst inlämningar istället för prov vilket passar mig bättre. Även juridiken intresserar mig. Inte lika avancerad matte heller. Tänker att jag kommer kunna ägna mindre tid åt stress och plugg på ekonomi programmet och mer ha det kul, men däremot få en bredare utbildning på Natur. Varken ekomomi eller natur är något jag kan tänka mig arbeta med i framtiden. Men vill gå en bred linje med bra utbildning och har bestämt mig för någon av dessa. Men VILKEN av dem ska jag välja? Magkänslan varierar för varje dag...

03 dec 2018

Jag förstår att det kan vara svårt att välja! En sak som kan vara bra att tänka på är att det inte är bara behörigheten som öppnar dörrar till högskolan/universiteten. Det är även betygen. Därför kan det vara fördelaktigt att gå ett program som intresserar en så mycket som möjligt och som därför gör det lättare att vara motiverad och få bra betyg. Om du inte vet vad du vill söka till efter gymnasiet så vet du inte vilken behörighet du kommer att behöva och därför känns det kanske bättre att ta ett program med så bred behörighet som möjligt. Hur du ska tänka är egentligen helt upp till dig. Du verkar väl medveten om fördelarna och nackdelarna för dig med varje program. Du måste fundera vidare och bestämma dig för vad du tycker är viktigast. Att få bred behörighet, att vara intresserad av det man läser, att få bra betyg osv.

Kanske kan ett sätt att få en säkrare magkänsla vara att besöka de program och skolor du funderar på som "elev för en dag". Då får man vara med i undervisningen tillsammans med en klass under en vanlig dag. Om du inte hinner det rekommenderar jag att du iallafall besöker skolorna så du får chans att känna efter hur det känns i verkligheten. För tips om hur man kan tänka inför valet kan du kolla här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/tips-gymnasievalet-2811.

Lycka till med ditt val! /Petra,SYV