Ska jag välja ett tryggt eller osäkert yrke?

03 okt 2018
Hej! Jag heter Amina och är 15 år, född 03. Det är snart dags att välja gymnasielinje men jag har ingen aning om vad jag ska söka och det gör mig otroligt orolig och rädd osv. Jag går hela tiden och tänker på vad jag ska bli, vill ju inte sluta som icajobbare. Jag drömmer, verkligen drömmer om att få bli artist och jag går musiklass. Har funderat på att välja Musik på Midgårdsskolan i Umeå, alltså ett estetiskt program. MEN, då kommer tanken "vad händer om jag går musik" alltså vad får jag då för jobb? Jag vill ju inte bli musiklärare eller körledare utan komma in i muskibranchen, men det är väldig svårt. Då kommer min fråga, är det bättre att jag går ett annat program dessa 3 år som faktiskt kan ge mig ett bra jobb och hålla på med musiken på fritiden eller borde jag följa min dröm, gå musik och sedan står jag där efter dessa 3 år och har ingen "utbildning" utom musik? Vill ju gärna ha ett jobb som ger bra betalt också och ååå jag är så förvirrad. Snälla hjälp!

04 okt 2018

Jag förstår att det känns svårt att välja! Det är inte ovanligt att man måste välja mellan ett osäkert val och ett tryggare val och det är helt upp till varje person hur man ska välja. En del kan leva med osäkerheten, andra inte. Sedan så är det inte så att du inte kan ändra inriktning på dina studier senare bara för att du läser musik i gymnasiet och sedan inser att det känns för osäkert för dig. Estetiska programmet är ju högskoleförberedande och ger dig grundläggande högskolebehörighet. Om det är så att du saknar något när du vill söka vidare utbildning efter gymnasiet så går det att ordna. Du kan lägga till kurser medan du går i gymnasiet och du kan läsa in kurser på Komvux efter gymnasiet.

Försök att inte stressa för mycket kring ditt val, det viktiga är att du gör ett val som du har tänkt igenom utifrån vad du tänker just nu. Blir man missnöjd kan man göra nya val i takt med att man förändras och nya möjligheter uppstår.

Lycka till med ditt val! /Petra,SYV