Kan jag byta gymnasieprogram?

25 sep 2018
Hej!
Jag har börjat Samhällskunskap/beteende, i våras gjorde jag valen i fel ordning och tog det jag vill ha minst, först. Mina drömmar har vart att bli en läkare. Kan jag byta till naturvetenskap? Eller kan jag då ta extra kurser? Kan jag börja linjen nästa termin och jag läser de extra kurserna? Jag försökte mitt allra bästa och gick från 260-307 poäng. Tror jag kan komma in.

26 sep 2018

Vad tråkigt att det blev fel! Du ska ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare så fort du kan så kan ni tillsammans titta på möjligheterna att byta. För att du ska kunna byta måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Din poäng kommer inte att ha betydelse för dina möjligheter att byta program. Här kan du läsa mer om hur man byter gymnasieskola eller program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.