Kan jag byta gymnasieprogram?

31 aug 2018
Jag är 18 år och just nu går i trean på ett industriprogram.
min fråga är om det går att byta till en annan linje fortfarande i trean och börja om på en annat linje.
det står att det är engelska,svenska och matte som man måste ha godkänt på och fem andra ämnen.
som jag har behörighet men så har jag bara 112,5 merit poäng och det lägsta på det programmet var 162,5 poäng på Bygg- och anläggningsprogrammet, Måleri linjen.
detta var bara en fråga,jag vet inte om jag ska byta om det går.
tacksam för svar MVH Emil.

02 sep 2018

Hej Emil,

Ja, det finns möjlighet att byta! Du kan börja med att fråga om hjälp av din Studie -och yrkesvägledare på skolan. Hen kan hjälpa dig med processen att byta skola och hjälpa dig hitta en ny skola som kan passa. För att du ska kunna byta till ett annat program måste det för det första finnas lediga platser kvar på det program du vill byta till.

Läs mer om hur det fungerar med byten här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.