Vad krävs för att bli apotekare?

23 aug 2018
Hej !

Jag heter Mensur och Jag studerar på komvux. Jag undrar verkligen om vad krävs för att plugga till apotekare eller vilka ämne som jag ska läsa i komvux och vilken betyg måste jag ha på ämnen jag jag ska läsa?

Mvh Mensur!

23 aug 2018

Hej Mensur,

Vad roligt att du vill bli apotekare! För att bli apotekare är det en utbildning på 5 år på universitetet/högskolan. Behörighetskraven är grundläggande behörighet samt matematik 4, kemi 2, biologi 2 och fysik 2. Med grundläggande behörighet menas svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Här kan du läsa mer om vad det innebär med grundläggande behörighet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

Vilka betyg du behöver beror på var du vill studera till apotekare. Du kan söka på antagningsstatistik till högskolor på UHR:s webbplats. Komvux kan hjälpa dig att göra en studieplan så att du får med dig alla de kurserna du behöver.