Vad ska jag välja om jag vill bli sjuksköterska?

17 aug 2018
Hej, jag vill bli sjuksköterska/barnmorska undrar vilken linje man måste gå och om skolan finns i Stockholm?

20 aug 2018

Vad roligt att du vill bli barnmorska eller sjuksköterska! För att kunna läsa till barnmorska måste du först vara sjuksköterska så det första steget efter gymnasiet är Sjuksköterskeprogrammet. För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Sjuksköterskeprogrammet finns på flera orter bland annat Stockholm.

Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för vissa måste du dock lägga till Naturkunskap 2) och vissa skolor utformar Vård-och omsorgsprogrammet så att man får behörigheten till sjuksköterskeprogrammet. Det spelar ingen roll vilket program du väljer så länge du får med dig dessa kurser. Här kan du läsa mer om yrket sjuksköterska: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukskoterska-11189