Kan jag klara matten på Naturvetenskapsprogrammet?

16 aug 2018
Hej! Börjar 9an nu till hösten och ska bli kul! Nu kommer vi till problemet... jag drömmer om att gå NA inr Natur, jag äskar naturämmnerna och är så intresserad! Men matten är väll inte favoriten, det är inte tråkigt alltså helt okej skulle jag vilja säga! Ganska svårt och så. Vet inte om jag kommer greja matten på Naturvetenskapslinjen, min bror gick NA och han är bra på matte och hade inga problem. Alla som jag pratar med säger att det hjälper om du nötar matten och jag antar att jag måste göra det lixom man kan ju inte gå miste om nåt förutom lite tid. Alltid velat bli veterinär så länge jag kan minnas men känns nästan löjligt att drömma om det när man inte är bra på matte. Lixom min enda chans är dårå HP. Eller ska man gå safe way o bara gå SA och försöka få toppbetyg där då jag är duktig på SO svenska mm. Såå himla kluven.. Modig eller praktisk?
Med vänlig hälsning Sara

17 aug 2018

Hej Sara,

Om du vill bli veterinär så är det ju Naturvetenskap som kan ge dig den behörigheten och då måste du ju vara beredd på mycket matte. Du får fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid matten. Om du verkligen vill det så tror jag säkert att du klarar det. Det kan ju också vara så att du inte klarar att få höga betyg i matte när du går på gymnasiet, men det finns chansen att höja betygen genom prövningar på Komvux. Och sen finns ju som sagt Högskoleprovet som ökar dina chanser. Det är ju viktigt att man har tillräckligt hög meritpoäng för att komma in på veterinärprogrammet. Det brukar ligga väldigt högt, över 20 poäng, vilket betyder A i alla ämnen. Här kan du läsa mer om veterinäryrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/veterinar-11200.