Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Har jag behörighet till Läkarprogrammet?

22 jul 2018
Hej!
Jag håller på och får en utlänsk gymnasiebehörighet. Jag bor i Storbritannien förtillfället och studerar A-levels. Jag vill söka in till läkarprogrammet i Sverige till nästa höst. Min fråga är, jag kommer inte hinna få mina betyg i Juli så hur kommer bedömningen göras för mig om jag ansöker? Jag läser Matte, Biologi och Kemi just nu och jag har läst 2 GCSE tidigare. Har jag grundläggande behörighet till läkarprogrammet ? Det finns väldigt lite information angående detta online så jag är tacksam för all hjälp.

22 jul 2018

Här kan du se vilka datum som gäller för ansökning till högskolan och komplettering av betyg: https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/. Behörigheten för läkarprogrammet är grundläggande behörighet , fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Tänk på att svenska ingår i den grundläggande behörigheten så du behöver betyg i det även om du studerat i Storbritannien.

Sedan behöver du också tänka på antagningspoängen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.