Kan jag gå om ettan på gymnasiet?

21 jul 2018
hej! Jag gick precis ut ettan i gymnasiet i somras. Jag är onöjd med mina betyg och jag skulle vilja gå om första året igen i gymnasiet. Jag är underkänd i två ämnen. Jag vill gå om för att ha chansen att läsa om kurserna och göra bättre ifrån mig och för att jag vill byta klass. Men jag vill fortfarande gå samma linje. Vem kontaktar jag och vad ska jag göra nu när det är sommarlov? Är det möjligt för mig att gå om ettan på gymnasiet?

22 jul 2018

Du behöver inte och kommer troligtvis inte tillåtas gå om ett helt år bara för två underkända kurser. Men du kan gå om eller göra prövningar i de underkända kurserna medan du fortsätter på år två. Här kan du läsa mer om hur det fungerar när man får f i ett ämne i gymnasiet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051. Prata med en lärare i kurserna du har underkänt i när du börjar till hösten igen så får du hjälp.