Kan jag byta gymnasieskola?

11 jul 2018
Hej, jag ska börja gymnasiet i höst. Jag kom in på en skola som jag i efterhand ångrade att jag sökte till. Men jag vill ändå testa att börja där och se hur jag känner. Så jag undrar om det är så att jag inte trivs, kan jag då byta skola efter ca 2 veckor i skolan, eller till vårterminen? Om inte annat, kan man ta ett sabbatsår och söka om till gymnasiet ett år senare, eller kan man byta skola till 2:an på gymnasiet?

Med vänliga hälsningar
Aline

13 jul 2018

Hej Aline,

bland så väljer man fel och vill byta. Det första du ska göra då är att ta kontakt med den skola du vill byta till. Du frågar då rektorn eller Studie-och yrkesvägledaren på den skolan om det finns lediga platser på programmet du vill gå istället. Om det finns det så kan dom hjälpa dig att byta. Det är alltid lättare att byta gymnasieprogram tidigt men det går inte att göra före antagningen är över och skolan börjat. Här kan du läsa mer om att byta gymnasieskola eller program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.