Kan jag gå gymnasiet på en annan ort än den jag är skriven på?

06 jul 2018
Kan jag gå på gymnasium utanför min egna ort? Liksom att jag bor i Växjö men går gymnasiet i Stockholm och stannar hos min pojkvän under tiden?

14 jul 2018

Ja, det kan du göra. Men om du inte flyttar och skriver dig i Stockholm måste du tänka på att du inte kan söka till alla skolor på samma villkor som de som är skrivna i Stockholm. Ett undantag är om du söker en friskola. Godkända gymnasiefriskolor har riksintag, vilket innebär att du kan söka skolan oavsett vilken kommun du bor i eller om kommunen du bor i redan har en motsvarande gymnasieutbildning på samma villkor som alla andra. Läs mer om vad du bör tänka på när du söker gymnasieskola i annan kommun här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495.