Vad gör man om man inte ä nöjd med gymnasievalet?

01 jul 2018
Jag fick reda på mitt gymnasieval och jag är inte nöjd. Hur byter man?

12 jul 2018

bland så väljer man fel och vill byta. Det första du ska göra då är att ta kontakt med den skola du vill byta till. Du frågar då rektorn eller Studie-och yrkesvägledaren på den skolan om det finns lediga platser på programmet du vill gå istället. Om det finns det så kan dom hjälpa dig att byta. Det är alltid lättare att byta gymnasieprogram tidigt men det går inte att göra före antagningen är över och skolan börjat. Så ta kontakt med skolan så fort som möjligt när den börjat. Här kan du läsa mer om att byta gymnasieskola eller program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Det går inte att ändra i ansökan men du kan göra en sen ansökan om du vill. Då hamnar du i kö och kan bara få en plats om det skulle finnas en ledig. Men om du ger upp den plats du har så kommer du vara beroende av att det skulle bli en ledig plats på skolan du vill gå i. Det kanske är bättre att tacka ja till den du har för att vara säker på att du har en plats. Och sedan försöka byta när skolan har börjat som jag förklarade ovan.