Kan jag bli sjuksköterska efter Vård-och omsorgsprogrammet?

26 jun 2018
Hej jag ska börja snart gymnasiet och jag vill blir sjukötiska så jag har sökt i vo program kommer blir jätte bra för mig eller behöver man att jag ska börja på natur.eller vilken är bra de två brogram att börja på och Jag tänker också en till fråga Txe om jag har börjat i vo i andra linje ska man välja vilken inrikting ska man börja på sa jag har tänkt att läsa på akutsjukvård .

12 jul 2018

Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Om du läser Naturvetenskapsprogrammet får du behörigheten automatiskt men du kan läsa andra program.. Skulle du välja ett högskoleförberedande program skulle du i de flesta fallen endast behöva lägga till naturkunskap 2.

På Vård- och omsorgsprogrammet behöver du först och främst lägga till kurser för att få grundläggande behörighet, då handlar det om en svenska kurs och en engelska kurs. Och sedan matte 2 och naturkunskap 2 Det är inte säkert att det är möjligt så du måste då kolla med skolan att du kan läsa alla dessa kurser.

Om du inte hinner eller får plats med alla dessa kurser under gymnasietiden kan du läsa upp dem efter gymnasiet på t.ex. komvux och sedan gå vidare till universitet/högskola. Läs mer om sjuksköterska här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukskoterska-11189.

Prata med din Studie-och yrkesvägledare i skolan om vad du kan göra för att du ska bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet.