Räknas modersmål med i betyget?

18 jun 2018

10 jul 2018

Meritvärdet är summan av de 16 eller 17 bästa betygen i ditt betyg.
Har du 17 eller 18 betyg får du stryka ett eller två av de sämsta betygen. Om du läst moderna språk ska du bara räkna bort ett ämne och alltså ha ett meritvärde som består av 17 ämnen. Om du valt att läsa något av de övriga språkvalen fungerar meritpoängen precis som innan och din maxpoäng uppgår till 320 poäng och 16 ämnen totalt. Om betyg i Modersmål ingår bland dina 16 högsta betyg då räknas det betyget in. Läs mer om hur man räknar ut meritvärdet här: https://www.gymnasium.se/meritvarde.