När måste man gå om ett år i gymnasiet?

23 apr 2018
Hej!
Jag undrar vad som styr att man ska gå om ett helt år i gymnasiet?
Måste man gå om även om man har godkänd (E) i alla kurser?
Jag går andra året i VVS- och fastighetsprogramet och undrar om man måste gå om ifall man inte gjort sin praktik? Har jag rätt att få göra praktiken under ett annat tillfälle exempel vis under sommaren?

23 apr 2018

Man behöver inte gå om om man är godkänd i sina kurser. Om du har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret. Om det bara är några kurser man inte klarar så kan man läsa om just den kursen. Du kan säkert få chansen att göra din praktik vid ett annat tillfälle men du behöver prata med rektorn i din skola om vad som ska göras i ditt fall. Här kan du läsa lite om vad som händer när man får F i betyg på gymnasiet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051.