Sök utbildning 👉

Gymnasieutbildning på annan ort

16 apr 2008
Hej, jag ska snart söka till gymnasiet och ska börja läsa hösten 2007. Det jag undrar är vad som krävs för att man ska få läsa på annan ort än den man bor på och vad krävs för att man ska få bidrag till bostad och annat?

Får jag inte läsa tex. samhällsvetenskap på annan ort om denna linje redan finns i min nuvarande stad. Eller kan jag läsa den på annan ort men utan att få bidrag?

Hej, så här skriver Skolverket angående din fråga:

Går det att läsa på en gymnasieskola i en annan kommun än den jag bor i?

Om du sökt ett nationellt program som finns även i din hemkommun har denna ingen skyldighet att betala för att du ska få gå motsvarande utbildning i en annan kommun. Och du mottas bara i en annan kommun om din hemkommun står för kostnaden för den "extra" gymnasieplatsen.

Enligt lagen är hemkommunen bara skyldig att betala för en elevs utbildning i en annan kommun när det gäller nationella program och inriktningar som den egna kommunen inte anordnar, samt s k riksrekryterande utbildningar, riksidrottsgymnasier, riksgymnasium för döva och hörselskadade, riksgymnasium för rörelsehindrade, International Baccalaureate (IB)-utbildningar, samt friskolor. I andra fall än dessa prioriteras också en kommuns "egna" elever framför sökande från andra kommuner i antagningen.

Så länge du går i grund- och gymnasieskola räknas du som bosatt i den kommun dina föräldrar bor i. Därför hjälper det inte att t ex skriva sig hos en släkting som bor i den kommun du vill gå skola i. Är dina föräldrar skilda och bor i olika kommuner kan du dock flytta till (och folkbokföra dig hos) den förälder som bor i kommunen du vill gå gymnasiet i. Du byter i så fall helt enkelt hemkommun.

Observera att om du sökt ett nationellt program som finns i din hemkommun, men på en friskola i en annan kommun, så kommer CSN inte betala inackorderingstillägg för ditt boende på den "nya" orten.

Magnus Obel
Informationschef Studentum AB