Vad är bättre, naturvetenskapligt basår eller komvux?

26 dec 2017
Hej!
Jag har examen från ett annat land och vill läsa tandläkareprogrammet. Jag läser nu några ämnen liksom svenska, biologi1 , kemi 1, Men undrar om det är bättre för mig att läsa alla grunläggande behörighet eller söka basår i Göteborgsuniversitet som motsvarar ämnen som jag saknar (Biologi 2, kemi2 .m.m) Vad ska jag göra? vad är bättre? Är det rätt att när man gåår in på basår så är sin plats reserverad i universitet?
Tack

26 dec 2017

Vad kul att du vill bli tandläkare! Som du kanske vet så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng.

Oavsett om du går basår eller pluggar in kurserna på Komvux/vuxenskola så hamnar du i samma betygsgrupp och på Tandläkarprogrammet finns ingen platsgaranti för dem som har läst basår. Så det är lite upp till dig själv vad du föredrar. En sak att tänka på är att Komvux studierna kommer höja eller sänka ditt meritvärde. Så behöver du höja det så är kanske Komvux att föredra. Men om du har bra meritvärde och inte vill sänka det kanske basåret är bättre. Basåret kommer nämligen inte påverka ditt gymnasiebetyg utan bara ge dig behörigheten.

Här kan du läsa mer om hur man blir tandläkare: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/tandlakare-11194.